.:: Herk-de-Stad tegen hagelkanonnen ::. Rotating Header Image

Wat is een Hagelkanon?

Een hagelkanon is een apparaat waarmee geprobeerd wordt hagelvorming in buien tegen te gaan. Verschillende werkingsmechanismen doen de ronde. Door met tussenpozen van enkele seconden schokgolven van geluid de wolken in te sturen zou ofwel de groei van de hagelstenen worden verstoord, ofwel de opbouw van de hagelwolk. Ze worden vooral ingezet door fruittelers en wijnbouwers, in onder meer België, Frankrijk, Nederland, Oostenrijk, Zwitserland en Spanje.Het hagelkanon is al rond 1896 ontwikkeld door de Oostenrijker Stiger. De effectiviteit van het hagelkanon is echter niet bewezen en er zijn redenen om aan te nemen dat het kanon ook níet kan werken. Zo wordt bij bliksem, die vaak hagel vergezelt, veel sterkere schokgolven uitgezonden, terwijl dat geen effect lijkt te hebben op de grootte van hagel. Bovendien ontwikkelen de hagelcellen zich al kilometers eerder, ver buiten het bereik van het hagelkanon. Zodra ze hun lading droppen boven het hagelkanon, zijn geluidsgolven niet meer in staat dit valproces te verstoren. Wetenschappelijke studies die de werkzaamheid van het hagelkanon aantonen ontbreken dan ook.

 

bron  : http://nl.wikipedia.org/wiki/Hagelkanon

 

——————————————————————

Opbouw S.P.A.G.-hagelkanon

Het Spaanse bedrijf S.P.A.G. (Societad Protección Anti-Granizo) heeft naar eigen zeggen zo’n 30 jaar ervaring met hagelkanonnen. De Spaanse toestellen vinden hun weg naar België en Nederland via twee gekende importeurs: Ferti-systems in Kortenaken, België en Agrodyn in Montfort, Nederland. Het S.P.A.G.-hagelkanon kost, alles inbegrepen, zo’n €42.000.


FIGUUR
Karel Dewaele

Qua opbouw is het S.P.A.G.-toestel te vergelijken met de eerste modellen van de firma Corballan in 1970. De karakteristieke, lange metalen trechter is gebleven en zit bij dit toestel ingekapseld in een grote zeecontainer, die vanbinnen opgedeeld is in twee ruimten door een metalen wand. Deze container is 2,59m hoog, 2,44m breed en 6,06m lang. Je kunt er dus makkelijk instaan en er is voldoende ruimte om alle onderdelen van het hagelkanon in te herbergen. Aan de hand van eigen fotomateriaal van een S.P.A.G.-hagelkanon in Zillebeke zullen we de inhoud van deze container bekijken.

Wanneer de deuren van de container geopend worden, zien we de gasflessen gevuld met het acetyleen dat zal zorgen voor de ontploffing.Over de werking hiervan later meer.

 

FIGUUR
Karel Dewaele

In dit geval zijn er 11 gasflessen voorzien, gebundeld door een metalen frame. De gasflessen en frame horen niet bij het de hagelkanoninstallatie maar moeten nog aangekocht worden. In dit geval zijn de flessen afkomstig van het bedrijf Air Products in Wevelgem. Voor het gebruiken van zo’n gasinstallatie moet in de meeste gemeentes in België en Nederland een vergunning aangevraagd worden.
Elke gasfles apart weegt ongevuld zo’n 34 kilogram en kan tot een druk van 50 bar gevuld worden met acetyleen. De hele constructie weegt ongevuld 1032 kg. Alle gasflessen zijn onder druk verbonden aan 1 aftappunt dat voorzien is van een kraan. De kraan wordt uit veiligheid best gesloten als het hagelkanon lange tijd niet gebruikt wordt.
ldfqsgsdf
De gasleiding vanaf de kraan wordt via de zijkant van de container naar de controlekast voor de gasflessen geleid. Op deze controlekast zijn een tweede kraan, een regelknop en twee manometers voorzien. Als de kraan wordt opengedraaid, kan op de eerste manometer de heersende druk in de gasflessen aflezen. De regelknop dient om de werkdruk te regelen. Dit is de druk van het gas dat naar het hagelkanon wordt gestuurd en die men kan aflezen op de tweede manometer.


FIGUUR
Karel Dewaele

De markeringen geven de ideale werkdruk voor het hagelkanon aan: 3-4 bar. Als de druk in de gasflessen beneden de werkdruk daalt, zichtbaar aan de zwarte markering links, is het tijd om de gasflessen terug op te vullen. Met dit toestel kan zo’n 3 tot 4 uur schoten gelost worden alvorens de flessen leeg zijn.
De gasleiding naar het hagelkanon wordt door de metalen tussenmuur geleid naar het andere deel van de container, waar het hagelkanon staat.

Nog steeds in hetzelfde containerdeel, aan de andere zijwand van de container, hangt de elektronische bedieningskast. Hierin bevindt zich het kloppende hart van het hagelkanon. Van hieruit wordt het spuiten van het gas in de ontploffingskamer van het hagelkanon en het even later ontsteken gecoördineerd. Op de bedieningskast staan een startknop, noodknop, ampèremeter, controlelampjes en een noodstop.
Ook is er binnenin de kast een module aanwezig waarmee het mogelijk is om het hagelkanon vanop afstand met een GSM te starten. De gebruiker dient daarvoor op zijn GSM een viercijferige code in te tikken. De elektronische kast wordt gevoed door een 12V autobatterij, die overdag opgeladen wordt met een kleine zonnecel die op het dak van de container is geplaatst.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FIGUUR
Karel Dewaele

Zover het eerste compartiment van de container. Als we de deur aan de andere zijde van de container openen, zien we de eigenlijke kern van het hagelkanon. Op een vierkant betonnen blok staat met drie poten een 6 meter lange buis gemonteerd, die op te delen is in twee stukken. De buis is gebouwd uit gegalvaniseerd ijzer en is dus op lange termijn niet volledig roestbestendig.
Binnenin de container staat een langwerpige cilindervormige buis, die dienst doet als ontploffingskamer.

 

FIGUUR
Karel Dewaele

De gasleiding die van de controlekast van de gasflessen komt, is gekoppeld aan een vastgelaste pijp in de zijkant van het kanon. De toevoer van gas gebeurt door een elektrische kraan, het zwarte blokje in de foto, die het gas onder druk in de ontploffingskamer laat vernevelen. Enkele seconden daarop volgt de ontsteking door het witte bakje, van waaruit twee elektroden vertrekken die met twee open gaatjes door de wand de ontploffingskamer binnendringen. De kortste afstand tussen de twee elektroden is er in het midden van de buis, waar ook de gasleiding op gericht staat. Aan de onderkant van de ontploffingskamer zitten twee kleppen die zorgen voor luchtaanvoer. Twee luchtvensters aan de zijkanten van de container zorgen voor een continue verversing van de lucht binnenin.
Het tweede deel van de buis steekt boven het dak uit: dit is de trechter van het hagelkanon. Tussen de twee onderdelen van de buis is er een vernauwing waar ook regengaten zijn voorzien om water dat in de trechter valt, af te voeren. Op de figuur kun je ook het dichtgelaste gat zien in het dak, dat moest gemaakt worden om het hagelkanon in de container te kunnen laten zakken.

FIGUUR
Karel Dewaele

bron : http://users.telenet.be/kareldewaele/hagelkanon/deel3.html

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Connect with Facebook